Resurse pentru clasele primare: “Să învățăm prin Spațiu”

Dezvoltate de către Biroul pentru Educație al Agenției Spațiale Europene cu concursul birourilor ESERO naționale, “Să învățăm prin Spațiu” (“Teach with Space”) sunt o serie de resurse dedicate profesorilor din învățământul primar care pot atrage elevii către STEM prin predarea a diverse discipline în context spațial. Acestea constau din câte un ghid al profesorului și din fișe de lucru pentru elevi în format .pdf. Pe site-ul ESERO România și ESA acestea sunt publicate cu copertă roșie, în vreme ce resursele “Să învățăm prin Spațiu” pentru gimnaziu și liceu, de asemenea disponibile pe acest site, au coperta albastră.

  • “Pământul sub capac: să înțelegem efectul de seră”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-10 ani).   Atmosfera noastră și gazele cu efect de seră din conținutul acesteia sunt cele care permit Pământului să fie o planetă locuibilă. Fără ele, viața așa cum o știm nu ar exista. Din păcate, însă, creșterea gazelor cu efect de seră produse de om modifică cantitatea „normală” a acestor gaze în atmosfera Pământului, provocând încălzirea globală. Elevii vor construi un model pentru a înțelege ce este efectul de seră și vor analiza un videoclip pentru a discuta consecințele unor cantități din ce în ce mai mari de gaze cu efect de seră. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Un an pe planeta Pământ: să înțelegem anotimpurile”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani) .  Această resursă este destinată pentru a promova și a spori cunoștințele elevilor despre anotimpuri și se concentrează asupra mecanismului de formare al anotimpurilor de pe Pământ. Resursa este împărțită în diferite activități, permițând astfel o învățare treptată a subiectului și a conținutului. Punctul de plecare este o discuție generală despre anotimpuri, luând în considerare culorile în schimbare de pe Pământ pe parcursul unui an. Aceasta este urmată de o activitate practică care urmărește să permită elevilor să exploreze influența sistemului Soare-Pământ asupra anotimpurilor. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului. Animația cu Paxi: Ziua, noaptea și anotimpurile (în limba română) este disponibilă la adresa https://tinyurl.com/paxianotimpuri
  • “Astrofood: Învățarea despre plantele comestibile în spațiu”. Resursă educațională pentru învățământul primar (6-10 ani). În acest set de activități, elevii vor învăța despre diferitele componente ale plantelor. Vor afla ce părți ale unor plante bine cunoscute sunt comestibile și vor afla diferența dintre o legumă, un fruct și o sămânță. Elevii vor trebui să își imagineze și să deseneze planta asociată cu fructele/legumele/semințele pe care le observă. Vor învăța și că diferite plante necesită condiții de creștere diferite și vor da randamente diferite. Pe baza acestora, ei vor decide care plante sunt potrivite pentru creșterea în spațiu, ca o bună sursă de nutriție pentru astronauți. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Astrofarmer: Învățarea condițiilor de creștere a plantelor”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În acest set de șase activități, elevii vor cerceta care sunt factorii care afectează creșterea plantelor și vor face legătura între acești factori și plantele crescute în spațiu. Elevii vor învăța că plantele au nevoie de aer, lumină, apă, nutrienți și o temperatură stabilă pentru a crește. Elevii vor observa ce se întâmplă cu plantele atunci când aceștia modifică unii dintre acești factori. Aceste 6 activități pot fi desfășurate individual sau împreună.  Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului..
  • “Astrocrops: Creșterea plantelor pentru viitoarele misiuni spațiale”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În acest set de activități, elevii vor învăța despre germinarea și creșterea plantelor, urmărind dezvoltarea a trei plante necunoscute timp de 12 săptămâni. Ei vor efectua măsurători și vor face observații pentru a evalua creșterea și sănătatea plantelor. Elevii își vor folosi observațiile pentru a face o ipoteză despre ce specii de plante cresc și vor discuta dacă aceste plante sunt potrivite pentru creșterea în misiuni spațiale de lungă durată. Această activitate face parte dintr-o serie care include  “AstroFood”, unde elevii investighează alte posibile alimente spațiale viitoare și “AstroFarmer” unde elevii analizează creșterea plantelor în spațiu și factorii care afectează creșterea acestora. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Constituția lunară: Cum ar putea fi organizată o comunitate lunară a viitorului?” Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani).  În această resursă, elevii vor dezbate unele caracteristici organizaționale și sociale ale unei așezări omenești de pe Lună. Elevii vor fi ghidați de-a lungul activității folosind un set de întrebări de dezbatere, la care aceștia pot răspunde cu părerile lor. Dacă sunt de acord pot folosi un card zâmbitor sau dimpotrivă unul trist. Această activitate invită elevii să-și imagineze o viitoare comunitate de locuitori umani ai Lunii și să dezbată care ar fi subiectele principale din „Constituția Lunii”. Studenții vor trebui să ia în considerare, de exemplu, cine ar trebui să poată decide reglementările cuprinse în Constituția Lunii: toate țările de pe Pământ sau cele care trimit mai întâi oameni pe Lună? Elevii vor trebui, de asemenea, să dezbată despre infrastructurile publice / partajate la care locuitorii Lunii vor trebui să aibă acces și – de exemplu – cum să împartă resursele disponibile pe Lună. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Misiune pe lună: ‘Programează’un coleg de clasă să desfășoare o misiune lunară!”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). Această activitate va familiariza elevii cu gândirea logică, planificând, testând și executând o misiune lunară simplă. Elevii vor lucra în perechi și vor face cu schimbul în rolurile de „controlor de misiune” și „rover”. Un elev va da comenzi pentru a permite celuilalt să navigheze “orbește” pe suprafața lunară. Acesta va trebui să urmeze un traseu stabilit pentru a evita obstacolele, pentru a efectua misiuni și pentru a ajunge în siguranță la destinația finală. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului. .
  • “Apă pe Lună: Să filtrăm ‘carote de gheață lunară’ pentru a extrage apa”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În această resursă, elevii vor înregistra cu aproximație cantitatea de apă pe care o utilizează pentru diferite activități pe parcursul unei zile.După această estimare, elevii vor avea parte de o activitate experimentală în clasă, unde vor folosi „carote de gheață” pregătite în avans și le vor filtra pentru a obține apă. Vor folosi rezultatele primei și celei de-a doua activități pentru a calcula câtă gheață lunară ar trebui să extragă pentru a le oferi suficientă apă pentru o zi. Aceste activități provoacă la discuții despre utilizarea apei și reciclare atât pe Pământ, cât și în spațiul cosmic. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.
  • “Rover lunar: să construim un rover alimentat cu energie solară”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-14 ani). În această activitate, elevii vor compara avantajele și dezavantajele surselor de energie regenerabile și ale surselor de energie neregenerabile și vor studia circuite electrice simple. Folosind Luna drept context, elevii vor construi un mic rover lunar alimentat cu energie solară, folosind un motoraș și o celulă solară. De asemenea, vor identifica principalele caracteristici pentru ca un rover să poată funcționa pe Lună, îmbunătățind designul  inițial. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.
  • “Adăpost lunar: să studiem diverse tipuri de adăposturi umane pe Pământ și în spațiul cosmic”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În acest set de activități, elevii vor analiza importanța adăpostului pentru protecție pe Pământ și în spațiu. Elevii vor compara condițiile de mediu de pe Pământ și de pe Lună și, reuniți într-un grup, își vor imagina și își vor construi propriul adăpost lunar folosind materiale comparabile cu cele de pe Lună, cum ar fi solul lunar, cunoscute sub numele de analogi lunari. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.
  • “Cu nasul pe sus: să observăm și să măsurăm condițiile meteo”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-10 ani). În acest set de activități, elevii vor învăța cum simțurile lor și diverse instrumente pot fi folosite pentru a descrie și măsura condițiile meteorologice. În primă instanță, elevii vor discuta despre proverbe și zicători locale legate de vreme. Apoi, își vor folosi simțurile pentru a observa vremea și pentru a învăța cum să descrie vremea. Elevii vor construi, de asemenea, o mică stație meteorologică și vor efectua măsurători meteorologice pentru cantitatea de ploaie cazută, vitezei vântului și a temperaturii aerului. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.
  • “Braț robotic: devino inginer spațial pentru o zi”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În această activitate, elevii vor învăța cum funcționează brațul lor. Elevii vor înțelege diferitele funcții ale oaselor și mușchilor. In continuare ei vor construi și testa un model de braț robotic și vor înțelege de ce un braț robotic este un instrument foarte util în spațiul cosmic. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului
  • “Mâna bionică: să construim o mână bionică”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În această activitate, elevii vor construi o mână bionică realizată din carton, sfori, paie și benzi de cauciuc. Ei vor face legătura între mâna bionică și propria mână pentru a înțelege funcția degetelor și importanța degetului mare, pentru a apuca sau ține obiecte de diferite forme. Elevii vor învăța, de asemenea, că nu ar fi posibilă mișcarea mâinii umane dacă ar fi compusă doar din oase. Elevii vor înțelege cum funcționează oasele, mușchii, tendoanele și ligamentele, comparându-le cu materialele folosite la mâna bionică pentru a mișca degetele. Această activitate este concepută să dureze timp de 60-90 de minute, în funcție de vârsta elevilor. Această resursă poate fi propusă și ca parte a unui proiect de clasă cuprinzând alte subiecte de studiu, cum ar fi artele, limbajul și corpul uman. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului
  • “Pixelii din spațiul tău: geometria din spatele imaginilor științifice și artistice”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-11 ani).  În această activitate, elevii vor înțelege elementele de bază ale componentelor geometrice ale imaginilor, inclusiv pixelii, și relevanța lor științifică și artistică. Elevii vor lucra cu o imagine, vor produce o copie „pixelată” prelucrată și vor compara opera lor de artă cu imaginea originală pentru a trage concluzii din perspectivă artistică și științifică. Elevii vor explora modul în care formele geometrice de bază pot crea o imagine mai complexă, vor înțelege că mai mulți pixeli vor oferi mai multe detalii și vor descoperi stilizarea ca proces artistic. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.
  • “Oglindă oglinjoară spațială: să meșterim un segment din oglinda principală a telescopului spațial James Webb”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-15 ani).  Această activitate oferă un ghid pas cu pas despre cum să creați un hexagon origami. Activitatea este legată de oglinda primară a telescopului spațial James Webb, care este compusă din 18 hexagoane teselate. Elevii pot lucra individual sau în grupuri pentru a plia hexagoanele, apoi le pot atașa împreună pentru a crea o reprezentare completă a oglinzii primare a telescopului. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.
  • “Gheața se topește: să investigăm efectele topirii gheții”. Resursă educațională pentru învățământul primar – (8-12 ani).  În acest set de patru activități, elevii vor explora impactul încălzirii globale și al topirii gheții asupra Pământului. Ei vor afla diferența dintre gheața de pe uscat și gheața de pe mare și vor investiga efectele respective ale acestor topiri. Ei își vor concepe apoi propriul experiment pentru a examina modul în care topirea gheții modifică temperatura atmosferei. Elevii vor încheia activitatea aflând informații despre ghețari și privind imaginile din satelit ale unui ghețar pentru a lua în considerare cât de mult s-a topit acesta într-o perioadă de timp.. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.
  • “Sistemul nostru solar: o călătorie spre alte corpuri cerești”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-11 ani).  În această activitate, elevii vor lucra în grupuri pentru a cerceta diferitele obiecte (planete, comete și asteroizi) din Sistemul nostru Solar. Fiecare grup va cerceta un obiect și va produce o fișă informativă. La sfârșitul activității, diferitele grupuri își vor prezenta clasei concluziile și vor combina fișele într-o enciclopedie a întregii clase. Elevii vor învăța care planete au luni (sateliți naturali), care planete au inele, culorile diferitelor planete, ce este o lună (satelit natural), ce este un inel al unei planete – și să lucreze împreună. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.