Resurse pentru clasele primare: “Să învățăm prin Spațiu”

Dezvoltate de către Biroul pentru Educație al Agenției Spațiale Europene cu concursul birourilor ESERO naționale, “Să învățăm prin Spațiu” (“Teach with Space”) sunt o serie de resurse dedicate profesorilor din învățământul primar care pot atrage elevii către STEM prin predarea a diverse discipline în context spațial. Acestea constau din câte un ghid al profesorului și din fișe de lucru pentru elevi în format .pdf. Pe site-ul ESERO România și ESA acestea sunt publicate cu copertă roșie, în vreme ce resursele “Să învățăm prin Spațiu” pentru gimnaziu și liceu, de asemenea disponibile pe acest site, au coperta albastră.

  • “Pământul sub capac: să înțelegem efectul de seră”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-10 ani).   Atmosfera noastră și gazele cu efect de seră din conținutul acesteia sunt cele care permit Pământului să fie o planetă locuibilă. Fără ele, viața așa cum o știm nu ar exista. Din păcate, însă, creșterea gazelor cu efect de seră produse de om modifică cantitatea „normală” a acestor gaze în atmosfera Pământului, provocând încălzirea globală. Elevii vor construi un model pentru a înțelege ce este efectul de seră și vor analiza un videoclip pentru a discuta consecințele unor cantități din ce în ce mai mari de gaze cu efect de seră. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Un an pe planeta Pământ: să înțelegem anotimpurile”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani) .  Această resursă este destinată pentru a promova și a spori cunoștințele elevilor despre anotimpuri și se concentrează asupra mecanismului de formare al anotimpurilor de pe Pământ. Resursa este împărțită în diferite activități, permițând astfel o învățare treptată a subiectului și a conținutului. Punctul de plecare este o discuție generală despre anotimpuri, luând în considerare culorile în schimbare de pe Pământ pe parcursul unui an. Aceasta este urmată de o activitate practică care urmărește să permită elevilor să exploreze influența sistemului Soare-Pământ asupra anotimpurilor. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului. Animația cu Paxi: Ziua, noaptea și anotimpurile (în limba română) este disponibilă la adresa https://tinyurl.com/paxianotimpuri
  • “Astrofood: Învățarea despre plantele comestibile în spațiu”. Resursă educațională pentru învățământul primar (6-10 ani). În acest set de activități, elevii vor învăța despre diferitele componente ale plantelor. Vor afla ce părți ale unor plante bine cunoscute sunt comestibile și vor afla diferența dintre o legumă, un fruct și o sămânță. Elevii vor trebui să își imagineze și să deseneze planta asociată cu fructele/legumele/semințele pe care le observă. Vor învăța și că diferite plante necesită condiții de creștere diferite și vor da randamente diferite. Pe baza acestora, ei vor decide care plante sunt potrivite pentru creșterea în spațiu, ca o bună sursă de nutriție pentru astronauți. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Astrofarmer: Învățarea condițiilor de creștere a plantelor”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În acest set de șase activități, elevii vor cerceta care sunt factorii care afectează creșterea plantelor și vor face legătura între acești factori și plantele crescute în spațiu. Elevii vor învăța că plantele au nevoie de aer, lumină, apă, nutrienți și o temperatură stabilă pentru a crește. Elevii vor observa ce se întâmplă cu plantele atunci când aceștia modifică unii dintre acești factori. Aceste 6 activități pot fi desfășurate individual sau împreună.  Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului..
  • “Astrocrops: Creșterea plantelor pentru viitoarele misiuni spațiale”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În acest set de activități, elevii vor învăța despre germinarea și creșterea plantelor, urmărind dezvoltarea a trei plante necunoscute timp de 12 săptămâni. Ei vor efectua măsurători și vor face observații pentru a evalua creșterea și sănătatea plantelor. Elevii își vor folosi observațiile pentru a face o ipoteză despre ce specii de plante cresc și vor discuta dacă aceste plante sunt potrivite pentru creșterea în misiuni spațiale de lungă durată. Această activitate face parte dintr-o serie care include  “AstroFood”, unde elevii investighează alte posibile alimente spațiale viitoare și “AstroFarmer” unde elevii analizează creșterea plantelor în spațiu și factorii care afectează creșterea acestora. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Constituția lunară: Cum ar putea fi organizată o comunitate lunară a viitorului?” Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani).  În această resursă, elevii vor dezbate unele caracteristici organizaționale și sociale ale unei așezări omenești de pe Lună. Elevii vor fi ghidați de-a lungul activității folosind un set de întrebări de dezbatere, la care aceștia pot răspunde cu părerile lor. Dacă sunt de acord pot folosi un card zâmbitor sau dimpotrivă unul trist. Această activitate invită elevii să-și imagineze o viitoare comunitate de locuitori umani ai Lunii și să dezbată care ar fi subiectele principale din „Constituția Lunii”. Studenții vor trebui să ia în considerare, de exemplu, cine ar trebui să poată decide reglementările cuprinse în Constituția Lunii: toate țările de pe Pământ sau cele care trimit mai întâi oameni pe Lună? Elevii vor trebui, de asemenea, să dezbată despre infrastructurile publice / partajate la care locuitorii Lunii vor trebui să aibă acces și – de exemplu – cum să împartă resursele disponibile pe Lună. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului.
  • “Misiune pe lună: ‘Programează’un coleg de clasă să desfășoare o misiune lunară!”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). Această activitate va familiariza elevii cu gândirea logică, planificând, testând și executând o misiune lunară simplă. Elevii vor lucra în perechi și vor face cu schimbul în rolurile de „controlor de misiune” și „rover”. Un elev va da comenzi pentru a permite celuilalt să navigheze “orbește” pe suprafața lunară. Acesta va trebui să urmeze un traseu stabilit pentru a evita obstacolele, pentru a efectua misiuni și pentru a ajunge în siguranță la destinația finală. Descărcați ghidul profesorului și fișa de lucru a elevului. .
  • “Apă pe Lună: Să filtrăm ‘carote de gheață lunară’ pentru a extrage apa”. Resursă educațională pentru învățământul primar (8-12 ani). În această resursă, elevii vor înregistra cu aproximație cantitatea de apă pe care o utilizează pentru diferite activități pe parcursul unei zile.După această estimare, elevii vor avea parte de o activitate experimentală în clasă, unde vor folosi „carote de gheață” pregătite în avans și le vor filtra pentru a obține apă. Vor folosi rezultatele primei și celei de-a doua activități pentru a calcula câtă gheață lunară ar trebui să extragă pentru a le oferi suficientă apă pentru o zi. Aceste activități provoacă la discuții despre utilizarea apei și reciclare atât pe Pământ, cât și în spațiul cosmic. Descărcați ghidul profesorului și fișele de lucru ale elevului.